Lentoliikenne turvaa Pohjanmaan kasvua

(Pohjalainen 31.05.2013)

Moni säpsähti, kun SAS ilmoitti säännöllisen reittiliikenteen lopettamisesta Vaasan ja Helsingin välillä. Liikenne on kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Yhteyksien aktiivikäyttäjänä olen tehnyt saman havainnon, kuin kaikki muutkin. Koneet ovat olleet täynnä matkustajia, joten käyttäjistä yhteyden ylläpito ei ole ollut kiinni. Liikennöinnin lakkauttaminen liittyykin enemmän lentoyhtiön uuteen strategiaan. Itse uskon, että Vaasaan on hyvät mahdollisuudet saada uusi toimija täyttämään SAS:n jättämää aukkoa palvelutarjonnassa.

Lentoliikenne on avainasemassa Pohjanmaan maakuntien kansainvälisen kilpailukyvyn takaamisessa. Me tarvitsemme lentoliikennettä yhdistämään aluetta muuhun maailmaan ja tekemään seudustamme houkutteleva yrityksille ja matkailijoille. Pohjalaisten lentoasemien tärkein tehtävä on edistää elinkeinoelämämme toimintaedellytyksiä.

Liikennepoliittisen selonteon pohjalta on käynnistetty lentoliikennestrategian valmistelu. Työ on tarkoitus saattaa valmiiksi vuoden 2014 loppuun mennessä. Tavoitteena on käsitellä lentoliikennettä monipuolisesti liikennepolitiikan näkökulmasta. Pitkien etäisyyksien Suomessa kattavat lentoyhteydet ovat elinehto. Lentoliikenteen haasteet ovat maailmanlaajuiset. Meillä on kartoitettava lentoliikenteen toimintakenttä, jotta näemme miten tuleva lentoliikenteen menestys voidaan rakentaa.

Lentoliikenteen yksi vahvuus on, että maanlaajuisesti infrastruktuuria tarvitaan vain vähän. Kustannukset ovat suhteessa matalat tie- ja rataverkon ylläpitämiseen. Finavia ylläpitää Pohjanmaan kentistä Kokkola-Pietarsaaren ja Vaasan kenttiä. Finavian suunnitelmien mukaan Suomessa joudutaan lähivuosina karsimaan vähiten liikennöityjä lentokenttiä ja yhtenä uhanalaisista on mainittu Kokkola-Pietarsaari. Seinäjoen lentokenttä on säätiön ylläpitämä. Kenttä on kamppaillut olemassaolostaan reittiliikenteen osalta ja toimijat ovat taukojen jälkeen vaihtuneet.

Helsingin näkökulmasta katsottuna entinen Vaasan läänin alue näyttää yhtenäiseltä. Lentoliikenteen turvaamiseksi tarvitaan maakuntarajat ylittävää yhteistyötä. Seinäjoen lentoliikenteen ”haaste” on poikkeuksellisen hyvät junayhteydet. Se on asettanut rajoituksia lentoliikenteen käyttäjämääriin. Selväksi on myös käynyt, että Kokkolan seudulla alueen teollisuus on riippuvainen toimivasta lentoyhteydestä, eikä yksi kenttä alueella riitä.

Valmisteltava lentoliikennestrategia tulee pohtimaan ennakkoluulottomasti eri liikennemuotojen yhteistoimintaa. Olisiko nyt aika pohtia laajalla työryhmällä lentoliikenteen tulevaisuutta Pohjanmaalla? Seinäjoen toimiva raideliikenne yhdistettynä vahvaan Vaasan kenttään voi pitää reittilentoliikenteen saatavuutta yllä. Tarvitaan logistisia ratkaisuja matkustajien lähtöselvityksessä ja seudun sisäisessä joukkoliikenteessä, jotta käyttö on mutkatonta. Rengonharjun kentän tulevaisuus painottunee muuhun kuin reittiliikenteeseen.  Kokkolan osalta on löydettävä synergia Vaasan kentän kanssa. Pohjalainen vientiteollisuus tarvitsee toimivat lentoyhteydet. On aika toimia.

 

Janne Sankelo
Kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen
Kauhava
Bookmark the permalink.

Comments are closed.