Nordic Logistic Corridor – tulevaisuuden liikenneväylä

(Pohjalainen 5.4.2014)nlcseminaari

Vaasasta Uumajaan on matkaa 96 kilometriä. Ennen EU-aikaa Vaasanlaivat seilasivat väliä iloisesti mennen tullen ja väkeä riitti. Matkaliput olivat hävyttömän halpoja, käytännössä ilmaisia. Kate liikennöintiin saatiin tax-free myynnistä. Myynnin loppumista seurasi matkustajamäärien romahdus. Moni yllättyi, että kannattavaan liikenteeseen ei ollut muita perusteita kuin edulliset ostokset.

Merenkurkun liikennettä on sen jälkeen pidetty pystyssä monin tavoin. Vaasan kaupunginvaltuutettuna olin aikoinaan tekemässä tärkeitä päätöksiä laivaliikenteen jatkamiseksi kun kaupunkia tarvittiin mukaan. Kerran valtuuston tahtotilaksi asiassa muodostui kuulakärkikynällä kokouspapereihin rustaamani ponsiesitys.

Liikenne Merenkurkussa on turvattu tällä hetkellä Vaasan ja Uumajan perustaman yhtiön voimin. Liikennemäärät ovat kasvussa ja taloudellista turvaa tuo Suomen valtion vuosittainen tuki. Laivan markkinointiin ja palveluihin on panostettu. Nyt ollaan hyvällä kasvu-uralla. Ruotsin valtiota on hieman jouduttu välillä unilukkaroimaan reitin tärkeydestä. Västerbottenin maakunnassa sen sijaan ollaan oltu kiitettävästi liikkeellä. Pohjoismaiden neuvoston konservatiiviryhmä otti kantaa myös reitin puolesta aloitteestani.

E-12 tie Helsingistä Vaasan kautta Mo i Ranaan tuntee nykyään komealta kalskahtavan nimen Nordic Logistic Corridor. Se on kuljetusreitti, joka yhdistää Suomea, Ruotsia ja Norjaa. Myös Venäjä on vahvasti reitin vaikutusalueena. Tavoitteena on luoda paremmat kasvuedellytykset maiden ja alueiden elinkeinoelämälle. Reitin liepeet ovat elinkeinoiltaan vahvoja. Yritykset ovatkin olleet mukana vahvana toimijana liikenneyhteyden kehittämisessä.. Kolmessa Pohjoismaassa on jo tehty merkittäviä investointeja reitin toimivuuden parantamiseksi. Tällaisia ovat esimerkiksi panostukset Vaasan ja Uumajan satamiin . Lisäpanostuksia tarvitaan. Tällaisena on tulossa ensi vuonna Laihian VT3\E12 liikennejärjestelyt.

Uumajassa järjestettiin viikko sitten seminaari, jossa kolmen maan toimijat pohtivat reitin tulevaisuuden näkymiä. Minulla oli mahdollisuus osallistua tilaisuuteen eduskunnan liikennevaliokunnan ja Pohjanmaan edustajana. Paneelikeskustelussa totesimme, että yhteistyötä kuljetusreitin kehittämiseksi jatketaan kansallisella ja EU-tasolla. Tulevaisuuden iso visio on reitille kaavailtu uusi laiva. Parjattu rikkidirektiivi voikin antaa tässä tapauksessa myös kasvusysäyksiä talouskasvuun ja uuteen tekniikkaan. Suomen telakkateollisuus tarvitsee uusia innovaatioita, joita voidaan Merenkurkussa kehittää. Pohjanmaalla osataan.

Janne Sankelo
kansanedustaja
liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen
Kauhava

Bookmark the permalink.

Comments are closed.